Varde Flyveplads
11/29: 450 meter
Før start på bane 11 SKAL motorprøve foretages ØST for banekrydset. Se sikkerhedsregler for modelflyvning her: http://emf.dk/about/services.html
Varde Sportsflyveklub, som blev stiftet i maj 1948, havde fra starten som sit vigtigste mål at få anlagt en flyveplads ved Varde. Mange projekter var, i årenes løb, på tale, men først i 1954 fandt man den plads, der nu er Varde Flyveplads.
Arealet var dengang ejet af gårdejer Hans Gregersen og i de første 10 år af flyvepladsens beståen blev den udlejet af gårdejeren, med Varde Sportsflyveklub som lejer.
I 1962 blev der tinglyst en deklaration om tilladte bevoksningshøjder på de tilstødende arealer.
På et byrådsmøde i september 1963 blev der godkendt en lejekontrakt, hvor Varde Kommune overtog lejemålet i stedet for flyveklubben. Lejen blev dengang aftalt til kr. 400,- om året, foreløbig gældende i 10 år.
I 1968 sammensluttedes Varde Sportsflyveklub, Vestjydsk Flyveklub og Ribe Flyveklub til én klub, som videreførtes under navnet Vestjydsk Flyveklub. Vestjydsk Flyveklub stod herefter som lejer af Varde Flyveplads.
Vestjydsk Flyveklub har siden da – i samarbejde med Varde Faldskærmsklub (stiftet i 1969) og Esbjerg Modelflyveklub – drevet flyvepladsen. Vestjydsk Flyveklub har fra begyndelsen haft klubhus på pladsen. Senere har også Varde Faldskærmsklub og Esbjerg Modelflyveklub bygget klubhuse.
I 1986 blev der bygget 3 hangarer på flyvepladsen. I 2010 blev der bygget endnu en hangar.
Flyvepladsen er i dag en velfungerende flyveplads, med mange brugere.